האם תם עידן חוסר הוודאות בהיטל השבחה?

ניתן לקבל בכל עת שומת היטל השבחה

מעל עסקאות מקרקעין רבות מרחפת עננה של חוסר וודאות. לחוסר הוודאות בקשר עם סכום היטל ההשבחה בו אמור בעל הקרקע להיות מחויב עם ביצוע העסקה השפעה רבה על כדאיות העסקה.

חוסר וודאות זה מקשה על המוכרים והקונים לבצע עסקאות מושכלות, שכן, לרוב אין בידיהם מידע וודאי בנוגע לסכום היטל ההשבחה אשר יתחייב בעסקה.

היות והחוק מאפשר לועדה המקומית לדחות את עריכת שומת היטל ההשבחה בגין אישור תכנית, התרת שימור חורג או מתן הקלה עד למועד מימוש הזכויות במקרקעין בהם חלה ההשבחה, רובן המכריע של הועדות המקומיות אכן נוהגות כך ודוחות את עריכת שומת ההשבחה עד למועד מימוש הזכויות בנכס.

כאשר אין שומת השבחה, אין בידי מי שמבקש לערוך עסקה במקרקעין את כל המידע החיוני לצורך הערכת כדאיות העסקה.

חוק התכנון והבניה תוקן והסיר את הערפל וחוסר הוודאות בנוגע לחיוב הצפוי בהיטל ההשבחה

עד לא מכבר, במידה והועדה המקומית לא ערכה שומת היטל השבחה, יכול היה בעל המקרקעין לפנות לועדה המקומית ולדרוש ממנה לערוך לו שומת היטל השבחה. נוסח החוק בעניין זה לא היה ברור ונתון לפרשנות. חלק מהועדות דרשו כתנאי לעריכת השומה הוכחה בדבר כוונה למימוש זכויות קרוב, או התנו את עריכת השומה בתשלום מקדמה על חשבון ההיטל, וחלקן אף חייבו בתשלום ההיטל כולו. חוסר אחידות זה בפרשנות החוק הביא לחוסר ודאות של בעלי מקרקעין, אשר לא ידעו אף אם יוכלו לברר מהו החיוב הצפוי להם בהיטל השבחה.

ניתן לדרוש בכל עת עריכת שומת השבחה

חוק התכנון והבניה תוקן באופן שכל בעל מקרקעין רשאי לדרוש מהועדה המקומית בכל עת לערוך לו שומת השבחה עבור אותם מקרקעין, והועדה המקומית תהיה חייבת לערוך את השומה בתוך 90 ימים ממועד קבלת הדרישה.

בעל המקרקעין לא יצטרך להוכיח כי יש בכוונתו לממש את זכויותיו בנכס כתנאי לעריכת השומה, או להתחייב לשלם את ההיטל כתנאי לעריכת השומה.

קבלת השומה אינה משנה את מועד תשלום ההיטל, אשר ימשיך להיות, בהתאם להוראות התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, במועד מימוש הזכויות במקרקעין.

שר הפנים רשאי לקבוע אגרה אשר תשולם לועדה המקומית עבור עריכת השומה. סכום האגרה ינוכה מסכום היטל ההשבחה.

חשוב לציין כי מועד קבלת השומה הוא הקובע לעניין הליכי הערר ביחס אליה, במידה ובעל המקרקעין מבקש לערור על שומת הועדה המקומית.

במידה ונערכה שומת השבחה כאמור ובעת מימוש הזכויות ניתן פטור לפי סעיף 19 לתוספת השלישית, או שלא חלה חובת תשלום היטל לגבי אותם מקרקעין, הועדה המקומית תשיב את סכום האגרה ששולם, למעט במספר מקרים חריגים.

זהו שינוי משמעותי ביותר בחוק, המאפשר לקבל מידע אמין וודאי בנוגע להיטל ההשבחה הצפוי, מקנה לבעל המקרקעין וודאות ונותן בידיו כלים לבחון באופן מושכל את שווי העסקה וכדאיותה. בידי בעלי המקרקעין האפשרות להערך לקראת עריכת העסקה כך שזו תוכל להתבצע במהירות רבה יותר, לטובת הצדדים כולם.

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.